V Chile byla otevřena nejvýše položená observatoř světa

Nově otevřená Observatoř Atacama, kterou provozuje Tokijská univerzita, si vydobyla zápis do Guinessovy knihy rekordů. S 5 640 metry nad mořem je nejvýše položenou astronomickou observatoří světa.

03.05.2024 - Stanislav Mihulka

V úterý 30. dubna 2024 byla oficiálně otevřena unikátní japonská observatoř, která se nachází v Chile. Jde o Observatoř Atacama Tokijské univerzity (TAO), která vyrostla na vrcholu hory Cerro Chajnantor v nadmořské výšce 5 640 metrů a stala se tak nejvýše položenou trvalou astronomickou observatoří na světě.

Pozorování infračerveného vesmíru

Astronomové už tuto oblast v nehostinné chilské poušti Atacama dobře znají. Jen pět kilometrů od nové observatoře se nachází dnes již slavná soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), která se nachází o 580 metrů níž. Právě rekordní nadmořská výška je pro nově otevřenou Observatoř Atacama velmi důležitá.

Jak uvádí ředitel nové observatoře Takashi Miyata, díky velmi vysoké výšce a také suchému pouštnímu vzduchu je Observatoř Atacama jedinou pozemní observatoří na světě, která má možnost nezkresleně pozorovat vesmír v oblasti infračerveného záření středních vlnových délek. Pozorování tohoto záření obvykle znemožňuje vodní pára v atmosféře.

TIP: Vysokohorský vodní teleskop na vyhaslé sopce loví gama záření vzdálených pulzarů

Podle Miyaty jde o nesmírně cennou oblast záření, především pokud jde o výzkum prostředí kolem hvězd, včetně míst, kde vznikají planety. Velkou předností Observatoře Atacama by měla být její relativní dostupnost pro astronomická pozorování. Na rozdíl od značně vytížených vesmírných i pozemních teleskopů by na na nové observatoři měli dostat více příležitostí mladí vědci, což přispěje k rozvoji celé astronomie.