Vědecká výprava objevila u chilského podmořského pohoří přes 100 nových živočišných druhů

Vulkanický hřbet, který se táhne na mořském dně mezi Velikonočním ostrovem a pobřežím Chile, ukrýval bohatá společenstva organismů s řadou doposud neznámých živočišných druhů

24.02.2024 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní vědecká výprava nedávno prozkoumala podmořské hory podél vulkanického hřbetu Nazca – Salas y Gómez. Ten se nachází v oblasti malého pustého ostrova Salas y Gómez a slavného Velikonočního ostrova v Pacifiku a táhne se asi tři tisíce kilometrů na východ k pobřeží Chile, do jejíž jurisdikce ostrov patří.

Javier Sellanes z chilské Katolické univerzity Severu a jeho kolegové použili podmořského robota, s nímž se vypravili do hloubek kolem 4 500 metrů a prohledali okolí několika desítek podmořských hor. V podobných případech jde typicky o podmořské vulkány, na nichž žijí velmi pestrá společenstva organismů. To se potvrdilo i v tomto případě.

Nové druhy na podmořských vulkánech

Podmořské vulkány nabízejí organismům pevný povrch, který se jinak nachází až na mořském dně, a spolu s ním i bohatou zásobu živin, což je v obvykle na živiny skoupém podmořském prostředí výjimkou. Vědce zaujalo, že na každé podmořské hoře, kterou studovali, narazili na poměrně odlišný ekosystém.

Sellanesův tým vystopoval více než stovku nových druhů podmořských živočichů pro vědu, včetně korálů, živočišných hub, ježovek a korýšů. Spolu s nimi tam žijí i další, již známé druhy, které ale bývají velmi zajímavé a představují bizarní životní formy. Vědci doufají, že jejich objevy přispějí k uspíšení zřízení ochrany unikátních podmořských společenstev.

Výsledky této expedice značně překonaly naše původní očekávání,“ líčí Sellanes. „V těchto odlehlých a jen málo prozkoumaných oblastech jsme sice očekávali nové druhy, jejich množství, obzvláště v některých skupinách, jako jsou živočišné houby, byl ale opravdu úžasný.“ Podrobný výzkum druhů, s nimiž se expedice setkala, zabere řadu let.