Infračervená polární záře: Sonda Juno pořídila unikátní snímek Jupiteru

07.12.2016 - Martin Reichman

Infračervená polární záře -<p>Kosmická sonda Juno zachytila tento infračervený snímek jasného aurorárního prstence kolem nejbližší části dráhy svého prvního průletu v blízkosti Jupitera.</p>
Infračervená polární záře -

Podobně jako u atmosféry Země je i atmosféra největší planety naší Soustavy stlačována dopadem nabitých částic ze Slunce. Tato magnetická komprese směřuje nabité částice k pólům Jupitera a dolů do jeho atmosféry. Z atmosférických plynů jsou následně vyráženy elektrony, které rekombinací s atmosférickými ionty, způsobují vznik úchvatných polárních září.

TIP: Nalezen objekt s polární září tisíckrát jasnější než na Jupiteru

Jednu takovou zachytila během svého posledního průletu kolem Jupitera i sonda Juno. Netradiční pohled je dán infračervenou kamerou, kterou sonda použila. Údaje ze sondy Juno předběžně ukazují, že magnetické pole Jupitera a jeho polární záře jsou nečekaně silné a složité. Dřívější pozorování ukázala, že polární záře na Jupiteru jsou až tisíckrát silnější, než na Zemi.

Další blízký průlet čeká sondu Juno již tuto neděli. Po nedávných problémech, kvůli kterým sonda přešla do nouzového režimu, půjde o její první plnohodnotně vědecky zaměřený průlet.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech, SwRI, ASI, INAF, JIRAM