Jak bezpečně zmrazovat orgány pro transplantace? Pomohou nanotechnologie

06.03.2017 - Stanislav Mihulka

S nanočásticemi oxidu železa, které se ohřívají v magnetickém poli, se rozmrazuje jedna báseň

Zmrazování -<p>Nanočástice mohou pomoci při uchování orgánů pro transplantace</p>
Zmrazování -

Nanočástice mohou pomoci při uchování orgánů pro transplantace

V dnešní době stále schází mnoho orgánů pro transplantace. Jejich počet by byl daleko vyšší, kdybychom mohli orgány bezpečně zmrazit a opět rozmrazit, aniž by při tom došlo k poškození buněk.

Odborníkům teď při zmrazování nabízejí pomocnou ruku nanotechnologie. Nově vyvinuté nanočástice z oxidu železa, které jsou potažené oxidem křemičitým, lze ohřát magnetickým polem. Velkou výhodou je, že se ohřívají rychle a rovnoměrně.

Experimenty ukázaly, že se tkáň s těmito nanočásticemi ohřeje rychlostí více než 130 °C za minutu, což je desetkrát až stokrát rychleji, než u předešlých metod rozmrazování tkání.

TIP: Kde sehnat orgány na transplantace? Můžeme je vypěstovat v prasatech!

Nová metoda zatím funguje u vzorků do velikosti 50 mililitrů. Vědci doufají, že jsou na dobré cestě, a že brzy budou bezpečně zmrazovat a rozmrazovat lidské orgány.