Jak dát injekci nemocné rostlině? Pomocí fytoinjektoru z hedvábí

05.05.2020 - Stanislav Mihulka

Fytoinjektor s mikrojehlami může pomáhat s léčbou rostlin, dodávání živin, odběrem vzorků nebo třeba s editací DNA

<p>Léčba rostliny fytoinjektorem</p>

Léčba rostliny fytoinjektorem

Nejen živočichové, ale i rostliny bývají nemocné a někdy potřebují lék. Jsme zvyklí na postřiky rostlin různými látkami, takové zákroky ale bývají komplikované, nákladné a zasahují i jiné organismy, než jsme původně měli v úmyslu. Další možností jsou tradiční injekce, ty ale nejsou použitelné pro malé či křehké rostliny a způsobují velká poranění. Američtí vědci a inženýři institutu MIT vymysleli jednoduché zařízení, které umožňuje velice přesnou a přitom bezpečnou aplikaci léčiva rostlině.

Jde o takzvaný fytoinjektor, který je obdobou mikrojehel, dnes stále častěji používaných v lidské medicíně. Zařízení je vyrobené z biomateriálu blízkého hedvábí a dokáže dopravit léčivo nebo jinou látku přímo do systému cév rostliny. Fytoinjektor vznikl v rámci projektu, který má být odpovědí na šíření „žlutého draka“, velmi ničivé bakteriální choroby citrusů.

TIP: Bzučící inspirace: Bezbolestné mikrojehly napodobují komáry

Jak uvádí inženýr Yunteng Cao, jejich tým chtěl vyřešit technický problém a povedlo se jim vytvořit univerzální nástroj, který by mohl mít široké využití. Nejde jen o léčení či očkování rostlin. Fytoinjektor lze použít k velmi přesnému dodávání malých množství živin, například při péči o velmi vzácné či cenné rostliny. Také by se mohl uplatnit při odběru vzorků z rostliny pro následné laboratorní analýzy nebo při genetických zákrocích. Tým institutu MIT již úspěšně vyzkoušel fytoinjektor při editování DNA rostliny.

Science Alert