Jak dlouho se kosmonauti připravují na výstup do volného prostoru?

17.07.2021 - Michal Švanda

<p>Skafandry určené pro vycházky do volného prostoru - vlevo ruský <strong>Orlan</strong>, vpravo americký <strong>Extravehicular Mobility Unit</strong> (EMU).</p>

Skafandry určené pro vycházky do volného prostoru - vlevo ruský Orlan, vpravo americký Extravehicular Mobility Unit (EMU).

Ze sci-fi filmů jsme zvyklí, že pokud je potřeba z kosmické lodi vystoupit do volného prostoru, velitel lodi vydá rozkaz a během několika minut je posádka „venku“ a plní své úkoly.

Realita současných misí je však jiná a příprava na plánovaný výstup ve skutečnosti trvá asi den. Začíná se uvedením přechodové komory do vhodného stavu, což zahrnuje i transport veškerého vybavení a nářadí, které bude při „vesmírné procházce“ potřeba.

Několik hodin zabere rovněž kontrola skafandrů a také kosmonauti se samozřejmě musejí připravit: Několik hodin před výstupem například vdechují za sníženého tlaku téměř čistý kyslík, aby se z krevního řečiště odstranilo maximum dusíku. Předchází se tak kesonové neboli dekompresní nemoci – tlak vzduchu ve skafandru je totiž oproti pozemským podmínkám snížený.

TIP: Co se stane, když si kosmonaut sundá ve vesmíru skafandr?

Samotné oblékání „vesmírného oděvu“ trvá desítky minut a astronauti se neobejdou bez pomoci kolegů. Nejen kosmická procházka, ale i předchozí příprava tak představují velmi komplikovanou záležitost.

Jak vypadá oblékání do skafandru:

Při oblékání do skafandru musí asistovat další kosmonaut. Na snímcích je k vidění oblékání skafandru Sokol, pro vesmírné vycházky se používá robustnější skafandr Orlan.