Jak dopravit v těle léky na konkrétní místo? Například pomocí miniaturních mikrobotů

23.10.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Šikovné medicínské mikroboty pohání při průchodu lidským tělem rotující vnější magnetické pole. Ve výřezu mikrobot na jednocentové minci.</p>

Při léčbě závažných onemocnění bývá často problém dostat potřebné léky na konkrétní místo v těle. Vědci a lékaři proto vymýšlejí rozmanité metody přepravy léčiva na správné místo, které by co nejméně ohrozily pacienta. Některé z těchto postupů jsou přitom dost extravagantní. Odborníci americké Purdue University nedávno vyvinuli speciálního mikrobota pro přepravu léků, který se pohybuje lidským střevem pomocí kotrmelců.

Nejde o žádnou nadsázku. David Cappelleri a jeho spolupracovníci už své mikroboty vyzkoušeli ve střevech laboratorních živočichů. Na videích z těchto experimentů je vidět, jak mikrobot dělá jeden kotrmelec za druhým. Zní to zvláště, ale v prostředí střeva dává takový pohyb smysl. Vnitřek střeva představuje obtížně průchozí křivolaký terén, kde je mechanický pohyb náročný. Kotrmelce mikrobotovi pomáhají svižně postupovat vpřed.

TIP: Noví medicínští mikroboti umí automaticky měnit tvar podle prostředí v těle

Terénní mikroboti o velikosti 0,8 krát 0,4 milimetru jsou natolik drobní, že projdou tělem, aniž by si jich pacient všiml. Kvůli nepatrné velikosti nemohou mít vlastní zdroj energie, jako jsou baterie. Jejich pohyb zajišťuje vnější rotující magnetické pole, které přiměje mikroboty dělat kotrmelce. Jakmile se mikrobot dostane na místo určení, plynule uvolní náklad léčiva.

Výhodou těchto mikrobotů je, že při průchodu tělem a tkáněmi nezanechávají praktické žádné poškození. Zároveň jsou vyrobené z levných biokompatibilních materiálů a mohou být vyráběny relativně rychle. V budoucnu se podobní mikroboti mohou uplatnit nejen v přepravě léčiv, ale i přímo v léčebných zásazích, od čištění ucpaných cév, až pro boj se záludnými infekcemi.

Purdue University