Jak mohl vzniknout na malém měsíci Phobos tak ohromný kráter?

20.10.2016 - Stanislav Mihulka

Simulace ukazují, že extrémně velký kráter na Phobosu mohla vytvořit srážka s jiným kosmickým objektem

Phobos s kráterem Stickney -<p>Jak to, že malý měsíc vydržel velkou ránu?</p>
Phobos s kráterem Stickney -

Jak to, že malý měsíc vydržel velkou ránu?

Větší ze dvojice známých měsíců Marsu Phobos (řecky Děs) obestírají záhady. Jednu z nich představuje i poměrně velký kráter Stickney o průměru asi 9 kilometrů. Na Phobosu, který celý měří zhruba 22 kilometrů, samozřejmě nelze podobný útvar přehlédnout.

Jak ale takový kráter, který dává Phobosu vzhled podobný bitevním stanicím Death Star ze světa Hvězdných válek, mohl vzniknout? Jak mohl Phobos takovou srážku přežít?

Megan Bruck Syal z týmu planetární obrany laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory se svými spolupracovníky vymysleli a simulacemi s detailním rozlišením ověřili postup, jakým by dnešní Phobos mohl vzniknout.

TIP: Záhada v blízkosti Marsu: Jak vznikly řetězce kráterů na měsíci Phobos?

Studie ukázala, že možných řešení je vlastně víc a liší se velikostí a rychlostí tělesa, které se srazilo s Phobosem. V jednom z možných scénářů do měsíce Phobos narazí objekt o průměru 250 metrů, který letí vesmírem rychlostí 6 kilometrů za sekundu. Kdyby se něco podobného srazilo s Zemí mělo by to nepochybně závažné důsledky.

Lawrence Livermore National Laboratory, Geophysical Review Letters