Jak na rakovinu? Uspat ji bez vedlejších škod na okolních buňkách

05.08.2018 - Stanislav Mihulka

Namísto agresivního ozařování nebo chemoterapie bychom mohli nádory uspávat

Kerberos je démonický trojhlavý pes, který v antické mytologii střeží vchod do podsvětí. Podle dostupných informací má slabost pro medové koláčky, a také ho lze uspat hudbou, jak si ověřil Orfeus a nedávno také jistý profesor Quirell.

Australští výzkumníci navrhují, že bychom stejným způsobem mohli bojovat s nejhorším démonem našeho věku, rakovinou. Nesnaží se rakovinné buňky zabíjet, protože to vyžaduje hrubou sílu, která obvykle způsobí spoustu vedlejších škod. Namísto toho je uspávají.

TIP: Mimořádný úspěch: Geneticky upravené T-lymfocyty porazily leukémii

Badatelé vyvinuli molekulu označenou jako WM-1119, jejímž účelem je blokovat proteiny ze skupiny KAT6. To jsou proteiny, které se významně podílejí na zárodečném vývoji těla, a také na růstu nádorů. Vyřazení proteinů KAT6 způsobí, že se nádorové buňky přestanou dělit a svým způsobem „usnou“. Rakovina se tím pádem zastaví a tělo pacienta dostane více času, aby se s ní vypořádalo. Na rozdíl od ozařování nebo chemoterapie by taková léčba nezpůsobila žádné škody okolním zdravým buňkám.

Walter and Eliza Hall Institute, Melbourne