Mimořádný úspěch: Geneticky upravené T-lymfocyty porazily leukémii

18.02.2016 - Stanislav Mihulka

Bílé krvinky vyzbrojené umělými buněčnými receptory zatočí s akutní lymfoblastickou leukémií

Rakovina je tvrdý soupeř. Nevzdáváme se, ale musíme použít všechno, co se dá. Poslední dobou se odborníci snaží využít v boji proti nádorům vlastní imunitní systém pacienta, který sám o sobě nezvládá potlačit růst nádoru.

Vědecký tým z amerického Seattlu zahájil v roce 2013 klinické zkoušky, kterých se zúčastnilo 29 pacientů s akutní lymfoblastickou leukémií v pokročilém stádiu. Nikdo z nich na tom nebyl dobře a některým zbývalo jen pár měsíců života.

Badatelé jim vyjmuli T-lymfocyty, bílé krvinky, které zastávají klíčovou roli v imunitním systému. Vybavili je umělými buněčnými receptory, umožňujícími přesně zacílit na buňky leukémie. Takto geneticky upravené T-lymfocyty vrátili zpět pacientům.

Výsledky byly impozantní. U 27 z 29 pacientů leukémie kompletně ustoupila a zmizela i z jejich kostní dřeně. Někteří z pacientů sice trpěli dramatickými vedlejšími účinky, celkově je ale léčba geneticky upravenými T-lymfocyty velmi slibná.

Gizmag, Fred Hutchinson Cancer Research Center, AAAS