Jak nejlépe krájet narozeninový dort? Odpověď nabízí matematika

24.12.2020 - Stanislav Mihulka

Darwinův bratranec Francis Galton vymyslel postup, díky kterému zůstává narozeninový nebo třeba svatební dort při krájení déle chutný

Vědci se nezabývají jen a pouze složitými metafyzickými problémy. Někdy může jít o věci veskrze přízemní. Ani to jim ale nebrání přistupovat k řešení problému s příslovečnou vědeckou důkladností. Například již před stoletím navrhl bratranec Charlese Darwina – britský psycholog, antropolog a matematik Sir Francis Galton způsob, jak nejlépe krájet dort.

Slovutný vědec přitom řešil problém, jak zajistit, aby při krájení dortu nedocházelo k jeho zbytečnému vysychání. Pokud se totiž dort krájí obvyklým způsobem od středu k okraji, dochází k obnažení poměrně velké vnitřní plochy dortu, který pak rychleji vysychá.

TIP: Sváteční záhada: Proč se na Vánoce rodí tak málo dětí?

Francis Galton proto doporučuje při krájení vyříznout úzký pruh zprostřed dortu, od kraje ke kraji a ten dále naporcovat. Pak stačí přiložit k sobě zbylé dvě části dortu, otočit dort o 90 stupňů a pokračovat v krájení stejným způsobem – vždy kolmo na řez předešlý. Díky tomu nezůstávají vnitřní plochy dortu obnažené, což zajistí jeho větší výdrž v maximálně příznivém stavu. Dobrou chuť!