Reklama


Jak ochránit letadla před údery blesků?

14.03.2018 - Stanislav Mihulka

Do dopravního letadla udeří blesk v průměru jednou ročně. Inženýři nyní pracují na technologii, která by počet takových zásahů výrazně snížila


Reklama

Bouřím se piloti letadel rádi vyhnou. I přesto ale do každého dopravního letadla udeří blesk v průměru jednou ročně. Přestože tato statistika vypadá poněkud děsivě, následky takového úderu blesku ve skutečnosti nebývají velké. Dnešní letadla jsou z vodivých materiálů a vlastně fungují jako létající Faradayovy klece, protože elektrický náboj je soustředěný na povrchu vodiče, tedy letadla, a nikoliv v jeho vnitřku.

Nabité letadlo

V USA se naposledy zřítilo letadlo kvůli úderu blesku v roce 1967. Letečtí inženýři ale nechtějí pokoušet osud a snaží se vyvinout technologie, které by letadlům pomohly vyhnout se bleskům.

TIP: Překvapivé zjištění: Nákladní lodě na moři možná vytvářejí blesky

Experimenty s modely letadel ukázaly, že když je letadlo elektricky nabité, značně se sníží možnost, že by ho zasáhl blesk. Okolní elektrické pole by totiž muselo být dvakrát silnější než pole nabitého letadla, aby do letadla mohl udeřit blesk. Inženýři teď ověřují, zda by taková protiblesková technologie byla pro dopravní letouny praktická.

  • Zdroj textu:

    MIT

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vlče z doby ledové je skoro jako živé

Věda

Panoramatický pohled z vyhlídkové terasy na čajové plantáže Cameron Bharat

Příroda

První letušky Československých státních aerolinií: zleva Marie Stará, Hana Fuchsová a Marie Müllerová, 1937

Historie

Povrch Ceres na snímku sondy Dawn. Ahuna Mons je v horní části.

Vesmír

Větrná farma a bitcoinový důl

Věda

Inhalátory promění přírodní látky v páru, dochucenou třeba vanilkovou nebo jahodovou příchutí. Takto vypadá balení verze nazvané Strawberry Fields, která má příchuť jahod a obsahuje vitamíny

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907