Jak rychle se pohybují hvězdy v naší Galaxii?

28.09.2019 - Michal Švanda

<p>Tzv. hyperrychlé hvězdy se pohybují dostatečně rychle, aby z Mléčné dráhy unikly. Vědci při jejich studiu objevili stálice, jež zřejmě opustily jiné galaxie a vysokou rychlostí se naopak řítí k té naší </p>

Galaxie představují gigantické hvězdné ostrovy, kolem jejichž středu zdánlivě kolotají miliardy hvězd jako na obřím kolotoči. Pravdou je, že v naší Galaxii skutečně převažuje rotační pohyb jednotlivých stálic. Například Slunce ji celou oběhne za 220–250 milionů let a tento interval označujeme jako galaktický rok. Jelikož se naše stálice nachází asi 26 tisíc světelných let od středu hvězdného ostrova, znamená to, že krouží rychlostí kolem 230 km/s.

Galaxie však není planetární soustava a nemá uprostřed koncentrované gravitační centrum. Pohyby hvězd proto velmi ovlivňuje jejich vzájemné působení. To vede k narušování pohybu od jednoduché rotace, přičemž tyto poruchy mohou v libovolném směru běžně dosahovat desítek kilometrů za sekundu.

TIP: Nedobrovolně vyhoštění ze svých vesmírných domovů: Hvězdy, hvězdokupy i celé galaxie

Výjimku tvoří tzv. hyperrychlé hvězdy (hypervelocity stars, česky též prchající hvězdy): Pohybují se rychlostí přes 1 000 km/s a nejčastěji se nacházejí na trajektoriích, po nichž Mléčnou dráhu opustí. Jejich původ zůstává nejasný a dost možná souvisí s těsnými setkáními masivních stálic v ústřední oblasti Galaxie, kde leží velmi hustá centrální hvězdokupa.