Jak se měří rozpínání vesmíru: Na pomoc přispěchaly ruské matrjošky

09.05.2016 - Martin Reichman

Kombinované pozorování rentgenové observatoře Chandra a Planckova teleskopu ukazuje, jakou rychlostí se od časů Velkého třesu rozpíná vesmír. Astronomové se zaměřili na více než 300 galaxií a hvězdokup v různých částech vesmíru. Tyto obří objekty udržuje pohromadě gravitace. Astronomové zjistili, že se chovají podobně jako známé matrjošky - masivnější a hmotnější jsou vlastně en zvětšenou kopií těch menších. Rozdíl v jejich velikostech tak umožňuje určit jejich přesnou vzdálenost a tím i rychlost rozpínání vesmíru.

Kombinovaný snímek zobrazuje galaxii Abell 1835 ze souhvězdí Panny, vzdálenou 3 miliardy světelných let od Země, MS 1455.0+2232 ze souhvězdí Pastýře, vzdálenou 3,1 miliardy světelných let, RXJ 1347.5-1145 ze souhvězdí Panny, vzdálenou 4,1 miliardy světelných let a ZWCL 3146 ze souhvězdí Sextantu, vzdálenou 3,3 miliardy světelných let od Země.

chandra.harvard.edu