Jak se sloni dostali na ostrov Borneo? Suchou nohou před několika tisíci lety

O poddruhu slona indického, který je v českém názvosloví znám jako slon indický bornejský, vedou vědci spory. Jak se tento nejmenší sloní poddruh na ostrov Borneo dostal?

15.06.2020 - Zuzana Teličková

Migroval na Borneo slon indický bornejský (Elephas maximus borneensis) po pozemním „mostě“ mezi Sundskými ostrovy a pevninskou jihovýchodní Asií? Nebo jde o o zdivočelou formu slona indického, která byla na Borneo zavlečena lidmi?

Na jednu stranu historické prameny dokládají, že v 17. století bylo větší množství slonů darovánu bornejskému sultánovi. Ti se pak mohli dostat do volné přírody a zdomácnět. Proti této verzi ale stojí 17 let stará genetická studie, která ukázala, že DNA bornejský slonů se od jejich asijských protějšků velmi liší a dokládá rozdělení před zhruba 300 tisíci let. Jenže na ostrově nebyla nalezena, na rozdíl od jiných velkých zvířecích druhů, žádná sloní fosilie.

Do problému se rozhodl vnést světlo výzkumný tým vedený francouzským genetikem Lounèsem Chikhim, který působí na portugalském Instituto Gulbenkian de Ciência. Vědci použili genetické záznamy a počítačové modelování, aby studovali demografickou historii bornejských slonů a hledali scénář, který by nejlépe vysvětloval současnou genetickou rozmanitost dnešní nepočetné populace.

TIP: Zelený mor Bornea – Nebezpečný boom palmy olejné

„Naše výsledky naznačují, že nejpravděpodobnějším scénářem je přirozená kolonizace Bornea slony před 11 400 až 18 300 lety. Tohle rozmezí odpovídá době, kdy byla úroveň mořské hladiny nízká a sloni mohli mezi pevninou a dnešními ostrovy přecházet. Nedají se vyloučit složitější scénáře, ale můžeme z nich vyřadit historickou introdukci lidmi. Stejně nepravděpodobný se zdá být i příchod slonů v mnohem dřívějších dobách,“ komentuje výsledky Reeta Sharma, spoluautorka studie.