Jak se zbavit plastového odpadu? Dejte ho sežrat housenkám!

26.04.2017 - Stanislav Mihulka

Larvy zavíječe voskového normálně tráví vosk a poradí si i s polyethylenem, který se zase tolik od vosku neliší

Zavíječ a plast -<p>Housenky zavíječe voskového mají zvláštní zálibu v plastu</p>
Zavíječ a plast -

Housenky zavíječe voskového mají zvláštní zálibu v plastu

Igelitky a plastové sáčky jsou prokletím dnešní doby. Ročně se jich na světě objeví ohromné množství a spousta z nich skončí na skládkách nebo v horším případě v životním prostředí, především v oceánu.

Vědci se už dlouho usilovně snaží přijít s nějaký řešením, které by nám s plastovým odpadem pomohlo, od recyklace odpadu až po geneticky upravené bakterie. Příroda ale možná měla v zásobě docela jednoduché řešení – zavíječe voskového.

Larvy můry zavíječe voskového parazitují ve včelích úlech a mají k dispozici enzymy, s jejichž pomocí tráví jinak jen velmi obtížně rozložitelný vosk.

TIP: Důležitý objev: Šikovné bakterie, kterým chutnají PET lahve

Biotechnoložka a amatérská včelařka Federica Bertocchini ale nedávno úplnou náhodou zjistila, že larvy zavíječe mohou sežrat a strávit polyethylen, v současnosti nejpoužívanější polymer na světě. Trable s plastovým odpadem tedy možná nakonec vyřeší housenky těchto malých škůdců.

University of Cambridge, Current Biology