Jak se zbavit přemnožených holubů ve městech? Změnit se musí hlavně lidé

V boji proti přemnoženým holubům se neosvědčily otrávené návnady, přímý odstřel, odchyt celých hejn, antikoncepční pilulky ani elektrické výboje. Podle švýcarského biologa se lze nepopulárních ptáků zbavit jen změnou chování lidí.

02.11.2023 - Barbora Jelínková

Zrychlující se urbanizace v posledních letech uspíšila i růst holubích populací. Ve městech po celém světě se dnes podle odhadů vyskytuje na 400 milionů šedobílých ptáků, a někde dokonce počtem převyšují tamní obyvatele – například v Benátkách jich je třikrát víc. Městské prostředí holubům plně vyhovuje: Nejenže jim nabízí nevídanou hojnost potravy, ale hustá zástavba připomíná skalní dutiny, v nichž hnízdili jejich divocí předkové. Zdomácnělí opeřenci zvládnou vyvést mláďata na parapetech, v klimatizačních jednotkách i v talířích satelitů. Z původně zrnožravého druhu se navíc postupně stali potravní oportunisté, kteří nepohrdnou shnilými zbytky, a dokonce ani lidskými zvratky. Každý z nich pak ročně vyprodukuje na dvanáct kilogramů výkalů.

Pomůže zákaz krmení?

Od počátku 20. století se radnice snaží proti ptákům s nelichotivou přezdívkou „létající krysy“ bojovat, ale zatím marně. Neosvědčily se otrávené návnady, přímý odstřel či odchyt celých hejn, antikoncepční pilulky ani elektrické výboje. V některých metropolích experimentovali s cvičenými dravci a například nad londýnským Trafalgarským náměstím létala svého času káně Harrisova. Gigantická hejna se však ve výsledku pouze přesunula do jiných částí města nad Temží.

Biolog Daniel Haag-Wackernagel z Basilejské univerzity se studiu holubů věnoval tři dekády a upozorňuje, že počet zmíněných městských opeřenců roste úměrně dostupnosti potravy. Je-li jí dostatek, může holubí pár přivést ročně na svět i dvanáct mláďat. Nepopulárních ptáků se lze tudíž účinně zbavit jedině tak, že jim zamezíme v přístupu k jídlu. Města se přitom musejí zaměřit nikoliv na holuby, nýbrž na lidi. Nicméně zakázat přímé krmení podle odborníka nepomůže – důležité je obyvatele přesvědčit. Sám přitom v roce 1980 navrhl kampaň, díky níž klesla holubí populace v Basileji za čtyři roky o třetinu.