Jak velká je nejrozměrnější známá mlhovina?

10.08.2019 - redakce 100+1

Mlhoviny jsou obrovskými mezihvězdnými mračny prachových částic a plynů. Většina z nich měří v průměru stovky světelných let. Která z nich je ale největší?

<p>Oblak plynu NGC 604 v galaxii M33 je tak velký, že by v něm mohlo vzniknout dost stálic i na kulovou hvězdokupu.</p>

Na danou otázku neexistuje jednoznačná odpověď: Jednak jsou naše pozorovací údaje z mnoha důvodů nekompletní a jednak je pojem „mlhovina“ v tomto ohledu doslova poněkud zamlžený. Pokud bychom se zajímali o největší známý objekt, který pravděpodobně tvoří převážně plyn, museli bychom zmínit EQ J221734.0+001701 – obrovskou koncentraci vodíku ve vzdálenosti 13 miliard světelných let. Jde zřejmě o protokupu galaxií z dávné minulosti s rozměry přesahujícími 200 milionů světelných roků. Objekt lze pozorovat v ultrafialové čáře vodíku Lyman α.

TIP: Fotogalerie: Nejkrásnější mlhoviny ve vesmíru

Největší známou „klasickou“ mlhovinu představuje oblast ionizovaného vodíku (H II oblast) s označením NGC 604, v galaxii M33 v Trojúhelníku. Navzdory obrovské vzdálenosti je pozorovatelná amatérskými dalekohledy a její rozměry se odhadují na 1 520 světelných let. V naší Galaxii je patrně největší Gumova mlhovina, velmi slabý rozpínající se zbytek po supernově: Na jižní obloze zabírá oblouk téměř 40° a jeho lineární rozměry se odhadují na 1 100 světelných roků.