Jak velké riziko znamenají pro Webbův dalekohled mikrometeoroidy?

Krátce po vypuštění Vesmírného dalekohledu Jamese Webba poškodil jeden ze segmentů jeho primárního zrcadla náraz mikro­meteoroidu. Jak velké riziko podobné kolize představují?

29.07.2023 - Michal Švanda

Vesmírný prostor budí dojem prázdnoty, ale vedle částic slunečního větru či kosmického záření se tam pohybuje celé spektrum částic pevné hmoty, od nejmenších prachových zrn až po kameny a skaliska. S klesajícím rozměrem pak roste jejich počet v jednotce objemu. Zdálo by se, že malé prachové částice o hmotnosti několika mikrogramů nemohou aparátům pracujícím ve vesmíru škodit. Zmíněná tělesa se však typicky pohybují rychlostí desítek kilometrů za sekundu, a představují tak nositele vysoké kinetické energie. Terminologie hovoří o dopadech mikrometeoroidů a jejich vliv kosmičtí inženýři dobře znají – například okénka raketoplánů jimi byla doslova posetá.

TIP: Kosmické smetí aneb Největší události vedoucí ke znečištění vesmíru

S drobnými částicemi tedy počítali i konstruktéři Vesmírného dalekohledu Jamese Webba, jehož skládací zrcadlo bylo navrženo a vyrobeno s dostatečnou rezervou proti podobnému poškození. Aktuá­tory na rubové straně si dokonce poradí s nápravou potenciálního kazu na křivosti optické plochy. Operátoři počítají s tím, že i v důsledku nárazů mikrometeoroidů bude optická kvalita hlavního zrcadla klesat. Je však rovněž důležité, že lze popsané události dobře monitorovat a získaná data využít například v příštích misích. JWST tak nejen reprezentuje velmi sofistikovaný reflektor, ale můžeme jej označit i za nejdokonalejší detektor mikrometeoroidů současnosti.