Jak vypadá exploze červeného veleobra: Výbuch hvězdy 500× větší než Slunce

22.03.2016 - Martin Reichman

Červený veleobr je obrovská hvězda spektrálního typu M, vznikající z hmotných hvězd hlavní posloupnosti po spálení vodíkových zásob v jádře hvězdy. Po spálení vodíku se povrchové vrstvy těchto hvězd začnou rozpínat, přičemž hvězda přejde nejprve do stádia červeného obra a potom do stádia veleobra. Veleobr má průměr několiksetkrát větší než Slunce, jeho vnější vrstvy jsou ale extrémně řídké. Kvůli nízké povrchové teplotě, která se pohybuje kolem 3 000 K, svítí červeným světlem. Červení veleobři nakonec zanikají jako supernovy nebo hypernovy.

Přerod veleobra v supernovu

Kosmickému dalekohledu Kepler se podařilo zachytit, jak takový přerod rudého veleobra v supernovu probíhá. Během svého pátrání v hlubinách vesmíru nalezl ve vzdálenosti 1,2 miliardy světelných let od Země rudého veleobra s označením KSN 2011d - 500× většího a 20 tisíckrát zářivějšího než je naše Slunce.

Samotný přerod veleobra v supernovu probíhá v několika fázích – videoanimace sestavená ze skutečných fotometrických pozorování Keplerova dalekohledu ukazuje první část tohoto přerodu - vznik mimořádně silné rázové vlny, která vyžene obrovské množství zářící hmoty do okolního prostoru.