Jak vypadá srážka galaktických kup?

Kolize mezi galaxiemi se ve vesmíru odehrávají běžně. Z pozorování známe dokonce i srážky – nebo spíš prostupování – celých kup hvězdných ostrovů

18.11.2023 - Michal Švanda

Krásný příklad srážky galaktických kup představuje Kulková kupa neboli Bullet Cluster. Snímky z rentgenové observatoře Chandra zaměřené na kupu galaxií Abell 1758 však odborníkům vyrazily dech. Ukazuje se totiž, že se díváme na gigantickou kolizi hned čtyř kup, z nichž každá zahrnuje stovky členek obklopených obrovským množstvím plynu a temné hmoty. Čtveřice se přitom nesráží naráz, ale „po párech“. Severní dvě kupy se již nacházejí v pokročilé fázi sloučení, jejich středy se potkaly před 300–400 miliony lety.

O intenzivních procesech svědčí formování výrazných rázových vln na okrajích dvojkupy a můžeme rovněž identifikovat nápadné míchání mezigalaktického plynu. Jižní dvojice je „pozadu“, kupy se zřejmě teprve poprvé potkávají. Vědci podotýkají, že se k sobě zmíněné páry nezadržitelně blíží a v daleké budoucnosti se také srazí.

Chandra a další teleskopy pozorovaly megasloučení čtyř kup galaxií v kupě Abell 1758. (foto: NASA/CXC/SAO/G.Schellenberger, CC BY-SA 4.0)