Jak zkoumat gravitaci a temnou energii? Odpovědi možná skrývá vesmírná nicota

23.08.2016 - Stanislav Mihulka

Ve vesmíru má smysl studovat nejen galaxie, ale i ohromné prázdnoty, které je obklopují

Vědci stále hledají nové cesty, jak důkladně prozkoumat gravitaci a temnou energii, fenomény, na nichž závisí osud celého našeho vesmíru. Teď přišli s novou, pozoruhodnou strategií – chtějí prostudovat nicotu.

Mezinárodní tým badatelů uveřejnil studii, podle které dosáhli čtyřikrát přesnějšího měření uspořádání viditelné hmoty ve vesmíru, když analyzovali voidy, ohromné vesmírné prázdnoty. Tyto nezměrné prostory mívají průměr až stovky milionů světelných let a vyplňují prostor mezi galaxiemi, uspořádanými do vláken kosmické sítě.

TIP: Další krůček k pochopení tajemství temné hmoty: Proč nereaguje sama na sebe?

Vědci přirovnávají nový postup ke snaze zjistit víc o sýru ementálu studiem jeho dutin. A docela jim to vychází. V kosmických prázdnotách prakticky nic není – jsou plné temné energie, pokud tento stále velmi záhadný jev existuje. Přesto ale obsahují zajímavé informace, které mohou vědci využít.

Ohio State Univesity