Jak zkoumat sociální vztahy v mozku? Magnetickou rezonancí pro dva

13.01.2020 - Stanislav Mihulka

Nové přístroje umožní prožít snímkování mozku magnetickou rezonancí dvěma lidem zároveň

<p>Magnetická rezonance pro dva</p>

Magnetická rezonance pro dva

Při výzkumu lidského mozku i našeho myšlení je velmi užitečná magnetická rezonance a příbuzné metody, s jejichž pomocí je možné zobrazit vnitřní strukturu mozku i jeho aktivitu. Odborníci by rádi využívali magnetickou rezonanci i při výzkumu sociálního jednání a vztahů. Má to ale háček.

Kdo kdy zažil vyšetření na magnetické rezonanci, tak jistě ví, že je to jako vlézt do malé temné jeskyně. Přístroj hučí, člověku běhají hlavou různé myšlenky a na nějaké sociální vztahy má jen těžko náladu. Vědci se ale nehodlají vzdát. Hned dva výzkumné týmy, americký a finský, v tuto chvíli nezávisle na sobě vyvíjejí speciální zařízení s magnetickou rezonancí pro dvě osoby.

TIP: Umělá inteligence usnadní pacientům snímkování magnetickou rezonancí

Magnetická rezonance mozku nejspíš nebude nic moc příjemného ani ve dvou. Vědci si ale od nových přístrojů slibují velmi cenné údaje o fungování lidského mozku a myšlení během sociálních vztahů mezi lidmi. Chtějí sledovat, co se děje v mozku při různých výrazech tváře v dialogu, během očního kontaktu nebo když se dva lidé navzájem dotknou.

Science