Jak změřit sílu blesků? Pomůže archeologie úderů blesku

26.08.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Při zásahu blesku do země vznikají specifické geologické útvary fulgurity. Z nich pak lze vyčíst o blesku leccos zajímavého

Jak se každý může přesvědčit na vlastní oči, blesky obsahují velké množství energie. Přitom ale není úplně snadné zjistit, kolik té energie vlastně je.

Vědci teď objevili nový způsob, jak odhadnout sílu blesků. Namísto obvykle měřené elektrické aktivity v ovzduší se zaměřili na místa úderu blesku, kde za příhodných podmínek vznikají takzvané fulgurity. Stačí je jenom objevit.

TIP: Ráj bouřek: Kde na světě uhodí nejčastěji blesk?

Pátrání po fulguritech je vlastně taková archeologie blesků. Fulgurity vznikají přímým zásahem bleskem do písku, případně půdy či hornin. Struktura fulguritu přitom vypovídá o povaze výboje, který ho vytvořil – hlavně pokud jde o množství energie dotyčného blesku.

• Zdroj fotografií: Ji-Elle / Wikimedia Commons