Jako sůl na temném ubrusu: Hubbleův teleskop pořídil působivý snímek hvězdokupy ze souhvězdí Mečouna

03.01.2022 - Stanislav Mihulka

Dosluhující Hubbleův vesmírný dalekohled zachytil efektní otevřenou hvězdokupu NGC 1755 ve Velkém Magellanově oblaku

<p>Malá elegantní hvězdokupa NGC 1755</p>

Malá elegantní hvězdokupa NGC 1755

Nový vesmírný dalekohled Jamese Webba je už konečně ve vesmíru a míří na pozici, odkud bude pozorovat nesmírně vzdálené galaxie i poměrně blízké exoplanety. To ale neznamená, že by se jeho dosluhující předchůdce, Hubbleův vesmírný dalekohled, už na nic nezmohl. Stále posílá překrásné snímky vesmírných objektů.

Před Vánocemi publikoval tým Hubbleova dalekohledu snímek malé, ale velmi elegantní otevřené hvězdokupy NGC 1755. Ta je součástí Velkého Magellanova oblaku a společně s ním se nachází v exotickém souhvězdí Mečouna.

Pozorování hvězdokup

Otevřené hvězdokupy bývají v porovnání s kulovými hvězdokupami menší a obvykle obsahují mladší hvězdy. Platí to i pro hvězdokupu NGC 1755, která má průměr asi 120 světelných let. V otevřených hvězdokupách obvykle nacházíme podobné hvězdy. Zároveň se ale ukazuje, že v jedné a té samé hvězdokupě mohou být i hvězdy odlišných vlastností. Právě proto teď astronomové pozorují hvězdokupy Hubbleovým dalekohledem.

TIP: Nepravidelná galaxie ze souhvězdí Páva je třpytivou sbírkou hvězd

Hvězdokupy v Magellanových oblacích jsou také velmi užitečnými přírodními laboratořemi pro výzkum hvězd, protože je pozorujeme z relativní blízkosti. Díky výkonným přístrojům a optice Hubbleova dalekohledu jsou při takových pozorováních patrné jednotlivé hvězdy. Podle zástupců Evropské kosmické agentury, připomíná hvězdokupa NGC 1755 „blyštivé krystalky soli, rozsypané na temném ubrusu vesmíru“.