Jako z Harryho Pottera: Kanadská společnost vyvinula štít neviditelnosti

22.10.2019 - Stanislav Mihulka

Kdo by občas nezatoužil po neviditelnosti? Technologie, které jsme doposud znali jen z pohádkových a sci-fi příběhů, se ale pomalu stávají skutečností.

<p>Postava za štítem s technologií <strong>Quantum Stealth</strong> zmizí jako mávnutím kouzelného proutku.</p>

Postava za štítem s technologií Quantum Stealth zmizí jako mávnutím kouzelného proutku.

Do říše vědeckotechnických zázraků se lze již dnes vydat s maskovací technologií Quantum Stealth, kterou vyvinula kanadská společnost Hyperstealth. Jde o materiál, který je tenký jako papír, není drahý a jeho použití nevyžaduje žádný zdroj energie.

Vypadá to jako magie, ve skutečnosti ale štít s neviditelností využívá jednoduchý fyzikální princip, takzvaný Snellův zákon. Je to jeden ze základních zákonů, které popisují šíření vlnění, procházející lomem, tedy rozhraním mezi dvěma typy prostředí s různými optickými vlastnostmi, jako je například rozhraní mezi vodou a vzduchem.

TIP: Korýši ze širého oceánu používají k maskování nanotechnologii

Materiál ohýbá světelné paprsky takovým způsobem, že z druhé strany jsou vidět pouze věci, které jsou buď velmi blízko k povrchu štítu anebo naopak vzdálené od štítu. Z osoby, která takový štít drží, jsou zřetelně vidět pouze ruce, což přiznejme působí poněkud děsivým dojmem. Výhodou technologie Quantum Stealth je, že funguje nejen v oblasti viditelného světla, ale v poměrně velkém rozsahu spektra, od střední vlnových délek ultrafialového záření, až po infračervené záření.

• Zdroj fotografií: Hyperstealth