Jaký dosud pozorovaný asteroid proletěl Zemi nejblíž?

Loni v srpnu zaznamenala automatická kamera projektu Zwicky Transient Facility na Palomar Observatory fotografii planetky, která se jen hodinu před pořízením snímku prosmýkla ve vzdálenosti 2 950 km od Země

22.05.2021 - Michal Švanda

Těleso dostalo označení 2020 QG a představuje nejblíž se pohybující známý asteroid, který se nesrazil se Zemí. O celých 2 500 km tak překonal rekord planetky 2011 CQ1, detekované projektem Catalina v roce 2011. Odborníci odhadují rozměry nového objevu na 3 × 6 metrů, takže byl velikostně srovnatelný s automobilem třídy SUV. Kdyby se s naší planetou střetl, nezpůsobil by větší problémy

TIP: Jak velký asteroid by mohl způsobit hromadné vymírání druhů?

Podle badatelů proletí takto velký asteroid v podobné vzdálenosti zhruba jednou ročně, většinu se však nepodaří odhalit. Menších těles je pak přirozeně víc. Statistika ukazuje, že do vzdálenosti geostacionární dráhy, tedy asi 40 000 km, prolétne desetimetrová planetka v průměru jednou za 70 dnů a stejně velký objekt do Země narazí každých 10 let. Metrová tělesa prolétají geostacionární dráhou průměrně jednou za osm hodin a s naší planetou se srážejí jednou za 20 dnů. Centimetrové tělísko pak stejnou kulovou plochou prochází častěji než jedenkrát za sekundu a do zemské atmosféry pronikne jednou za půl minuty. Modrá planeta tak čelí nekončící palbě z vesmíru.