Jak velký asteroid by mohl způsobit hromadné vymírání druhů?

13.03.2021 - Michal Švanda

<p><strong>Síla výbuchu tzv. tunguského meteoritu se odhaduje na 10–30 megatun, tedy 2 000násobek atomové bomby svržené na Hirošimu.</strong> <em>(zdroj: Shutterstock)</em></p>

Síla výbuchu tzv. tunguského meteoritu se odhaduje na 10–30 megatun, tedy 2 000násobek atomové bomby svržené na Hirošimu. (zdroj: Shutterstock)

Možnost, že asteroid nebo jádro komety způsobí při srážce se Zemí globální či lokální katastrofu, závisí na mnoha faktorech – a tím nejdůležitějším je hmotnost. Čím hmotnější těleso, tím pravděpodobněji pronikne až na zemský povrch a vyvolá pohromu. Záleží také na rychlosti: Rychlejší objekty mají větší kinetickou energii, jež se při kolizi mění na energii deformace.

S tím souvisí rovněž pevnost materiálu – planetka při průletu atmosférou podléhá silnému dynamickému tlaku, a ne každá látka jej vydrží. Meteoroid se rozpadá, tzv. fragmentuje, a jeho značná část se vypaří. Méně soudržný či křehký materiál přitom fragmentuje snáz. Například Tunguskou událost z 30. června 1908 způsobil výbuch asi 200metrového tělesa 5–10 km nad povrchem naší planety. Při explozi původní objekt zcela zanikl, neboť zřejmě sestával z primitivního křehkého materiálu.

TIP: Stoletá záhada tunguzské katastrofy: Co způsobilo obří výbuch nad Sibiří?

Určitou hranici každopádně stanovit lze. NASA empiricky určila, že tělesa s rozměrem 140 m a víc již vyvolají lokální katastrofu, spočívající ve zničení území odpovídajícího jednomu státu. Změnu potravního řetězce a hromadné vymírání by způsobil objekt s rozměry v řádech kilometrů.