Jaký je rozdíl mezi blazarem a kvazarem?

12.09.2015 - Michal Švanda

Jako kvazary se označují rádiově aktivní objekty, které nemají měřitelný rozměr, a vypadají tedy jako hvězdy – ostatně slovo „kvazar“ představuje akronym pro quasi-stellar radio source. Dnes jsou si vědci jisti, že se jedná o zástupce objektů zvaných AGN – tj. active galactic nuclei neboli aktivní galaktická jádra – v kosmologických vzdálenostech. K nejčastějším původcům rádiového záření patří procesy v akrečním disku v těsném okolí černé veledíry a v jádrech starých eliptických galaxií. Svítivost kvazarů pak i stokrát převyšuje celkovou svítivost galaxie typu Mléčné dráhy.

Jako blazar označujeme velmi kompaktní kvazar. Z okolí černé veledíry vystřelují relativistické polární výtrysky, které v případě blazarů směřují přímo k nám, proto u nich pozorujeme rychlou proměnnost. Záření podél výtrysků ještě zesilují relativistické efekty. K dalším zástupcům AGN se řadí tzv. Seyfertovy galaxie a rádiově tiché i hlasité galaxie.

Tajemství vesmíru 1-2/2015