Jaký život mohou ukrývat měsíce obřích planet?

02.07.2016 - František Martinek

Ve Sluneční soustavě známe přes 170 měsíců planet, z nichž některé jsou zajímavé kvůli potenciálnímu výskytu jednoduchého života. Pokud by se nacházely v místě oběhu Země kolem Slunce, jejich povrch by možná pokrýval globální oceán kypící životem… Jedná se především o ledové průvodce Jupitera a Saturnu, tedy Europu, Ganymed, Kallisto, Titan a Enceladus. Výzkumy ukazují, že se pod jejich ledovým povrchem rozkládají globální oceány, v nichž může podle některých odborníků existovat život. Připomeňme, že na Zemi žijí kolonie organismů mimo jiné v okolí podmořských vulkanických sopouchů, o jejichž výskytu se pak uvažuje i v případě Europy a dalších satelitů.

Sonda Cassini několikrát prolétla skrz gejzíry vodní páry a ledových krystalků na Enceladu a zkoumala tyto drahocenné vzorky materiálu. Kromě vodní páry se jí podařilo detekovat metan, oxid uhelnatý, oxid uhličitý a jednoduché i složitější organické látky. Tento malý ledový měsíc tak obsahuje vše, co život ke své existenci potřebuje – přesto zatím nevíme, zda na zmíněných souputnících skutečně existuje, a stejně tak můžeme pouze odhadovat jeho podobu. Podle vědců by se mohlo jednat spíš o bakterie, případně řasy a podobně, nikoliv o větší organismy. Přímý výzkum pomocí kosmických sond však zůstává hudbou vzdálené budoucnosti.

Tajemství vesmíru 10/2015