Japonská observatoř Astro-H: Do vesmíru vyrazil nový lovec černých děr

18.02.2016 - Martin Reichman

Na oběžnou dráhu zamířila nová japonská observatoř určená k mapování rentgenového záření neutronových hvězd a černých děr

S pětidenním zpožděním proti původnímu plánu odstartovala ve středu 17. února japonská raketa H-2A nesoucí zbrusu nový rentgenový teleskop. Hlavním úkolem nové observatoře Astro-H (Hitomi) bude studovat astrofyzikální objekty včetně černých děr a neutronových hvězd, výzkum netermického vesmíru a pozorování rozměrných vesmírných struktur.

Šestý japonský lovec

Mise JAXA Astro-H je šestou z řady úspěšné série observatoří pracujících v rentgenovém záření. První družicí byla v roce 1979 mise Hakucho, posledním pokračovatelem pak Suzaku, která ukončila svůj provoz v loňském roce. Proti svému předchůdci nabídne Astro-H až 10× vyšší citlivost.

Astro-H bude zkoumat fyziku vysokoenergetických částic ve vesmíru pořizováním map ve vysokém rozlišení, které budou pokrývat energetické spektrum 0,3 až 600 keV. Satelit ponese sérii unikátních přístrojů:

• zobrazovače SXI a HXI (Soft and Hard X-ray Imagers) k měření v rozsahu 0,4 až 80 keV;
  • detektor SGD (Soft Gamma-ray Detector) pro pozorování v rozsahu 40 až 600 keV;
  • spektrometr SXS-XCS k velmi přesným pozorováním ve spektru 0,3 až 12 keV.

www.nasa.gov/astro-h