Je na planetách systému TRAPPIST-1 voda? Ano a možná až moc

12.08.2018 - Stanislav Mihulka

U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 jsou superzemě plné vody. Mají mnohem více vody než Země

TRAPPIST-1 -<p>Pozoruhodný planetární systém červeného trpaslíka TRAPPIST-1</p>
TRAPPIST-1 -

Pozoruhodný planetární systém červeného trpaslíka TRAPPIST-1

Sedm superzemí blízkého červeného trpaslíka TRAPPIST-1 nepřestává dráždit astronomy i veřejnost. Jak asi tyhle planety, vzdálené od nás asi 40 světelných let, vypadají? A mohlo by tam být něco živého?

Cayman Unterborn z Arizonské Státní univerzity a jeho spolupracovníci prostudovali hmotu těchto sedmi planet a zjišťovali při tom, jak jsou asi bohaté na vodu. Jejich výzkum ukázal, že dvě planety nejvzdálenější od hvězdy, čili TRAPPIST-1f a g, jsou pravděpodobně tvořené vodou z více než 50 procent.

Superzemě plné vody

To je naprosto ohromné množství vody, které si ani neumíme představit. Na Zemi totiž voda tvoří jen asi 0,1 procenta hmoty planety. Nejvíce vnitřní planety TRAPPIST-b a c jsou sice podstatně „sušší“, ale i tak obsahují až 15 procent vody.

TIP: Nadějné světy: Některé planety systému TRAPPIST-1 udrží atmosféru miliardy let

Může být planeta s ohromným množstvím vody obývaná životem? Názory odborníků se různí. Možná jsou takové planety velmi chudé na dostupné živiny. Možná nejsou. S podobnými planetami nemáme zkušenost. Zatím nevíme, jak významné jsou pro vznik a rozvoj života souše, které na vodních planetách nejspíš úplně scházejí.

Space.com, Nature Astronomy