Je Saturnův měsíc Phoebe kentaur?

05.09.2020 - Michal Švanda

Ve starověkých bájích vystupují tvorové s napůl lidským a napůl koňským tělem – kentauři. Astronomická terminologie si uvedené pojmenování vypůjčila k označení těles meziplanetární hmoty, jež mají vlastnosti planetek i komet. Jedná se převážně o ledové objekty kroužící po výstředných orbitách s afelem u dráhy Neptunu. Předpokládá se, že jde původně o transneptunická tělesa, uvězněná na dráhách mezi Neptunem a Jupiterem působením gravitace velkých planet. Jejich trajektorie jsou přitom nestabilní a neustále se mění. Nelze tedy vyloučit, že některé z početných měsíců velkých oběžnic by ve skutečnosti mohly představovat zachycené kentaury

TIP: Kentauři: Kde se vzaly záhladné planetky u obřích planet?

Mezi „podezřelé“ patří především Saturnův souputník Phoebe. Přibližně kulový satelit s průměrem kolem 220 km totiž planetu obíhá po tzv. retrográdní dráze, tedy v opačném smyslu než drtivá většina ostatních měsíců. Samo o sobě je to známkou dramatické události v jeho minulosti. Velmi tmavý povrch tělesa navíc svědčí pro značnou primitivnost materiálu, což opět indikuje původ v transneptunickém pásu. Phoebe tedy možná opravdu představuje původního kentaura.