Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

11.05.2017 - Stanislav Mihulka

Vesmírné těleso vzdálené 21 světelných let od Země je dost možná potulnou planetou

SIMP0136 -<p>Hnědý trpaslík nebo potulná planeta v blízkém vesmíru?</p>
SIMP0136 -

Hnědý trpaslík nebo potulná planeta v blízkém vesmíru?

Hnědí trpaslíci jsou objekty na pomezí mezi hvězdou a planetou, které se nezažehly jadernou fúzí. Od planet se hnědí trpaslíci liší tím, že na počátku své existence prožijí krátké „spalování“ deuteria a pak se zmenší a vychladnou. Také vznikají jinak než planety a na rozdíl od nich září v oblasti červeného a infračerveného světla.

Ve vzdálenosti 21 světelných let od nás se nalézá těleso o hmotnosti 13 Jupiterů. Odborníci doposud považovali SIMP J013656.5+093347 nebo zkráceně SIMP0136 za jednoho z nejbližších hnědých trpaslíků.

Trpaslík nebo potulná planeta?

Astronom Jonathan Gagné z Carnegie Institute for Science ve Washingtonu DC a jeho tým teď přišli s tím, že SIMP0136 je vlastně planeta, tedy přesněji řečeno potulná planeta, protože podle všeho neobíhá kolem žádné hvězdy.

TIP: Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce