Jih zlomu San Andreas dlouho nepostihlo silné zemětřesení: Je čas se začít bát?

Podle nového výzkumu souvisí podezřelý klid v jižní části zlomu San Andreas poněkud překvapivě se slaným jezerem

16.06.2023 - Stanislav Mihulka

Tektonický zlom San Andreas je jedním z nejznámějších, a také nejobávanějších geologických útvarů ve Spojených státech. Jde o 1 200 kilometrů dlouhý transformní zlom, který odděluje západní část Kalifornie od zbytku USA. Vzniká vzájemným třením Pacifické a Severoamerické tektonické desky, které se pohybují vedle sebe.

Na první pohled je zřejmě, že jde o geologicky velmi aktivní oblast, kde by o zemětřesení neměla být nouze. Skutečnost je ale poněkud jiná. Země se v tomto místě sice chvěje prakticky neustále, zejména v jižní části zlomu (v okolí města Los Angeles), v drtivé většině případů jde ale jen o slabé nebo zcela nepatrné otřesy. Opravdu silná zemětřesení (s magnitudou 6 Mw a vyšší) zažila tato oblast za posledních 200 let jen čtyři - v letech 1857 (7,9 Mw), 1906 (7,8 Mw), 1989 (6,9 Mw) a naposled v roce 2004 (6 Mw). Konstatní pohyb obou desek a s ním související lehké otřesy jsou vlastně dobrou zprávou - pomáhají uvolňovat hromaděnou energii, která by jinak hrozila mnohem výraznějšími zemětřeseními.

Nečekaná role Saltonského moře

Se zajímavým příspěvkem k dynamice tektonického zlomu San Andreas nyní přichází nový výzkum, publikovaný prestižním vědeckým časopisem Nature, který vedl geofyzik Ryley Hill z Kalifornské univerzity v San Diegu. Hill se svými kolegy dospěl k tomu, že velká zemětřesení v oblasti jižní části zlomu San Andreas „tlumí“ vysychání Saltonského moře (což je navzdory jménu slané jezero) a s ním spojená absence velkých záplav směřujících do tohoto jezera. Saltonské moře se nachází v Dolnokalifornské propadlině a má rozlohu zhruba 620 kilometrů čtverečních.

Vědci jsou si ale bohužel zároveň prakticky jistí, že toto tlumení jižního konce zlomu San Andreas, nepotrvá věčně. Saltonské moře sice možná dokázalo oddálit další velká zemětřesení, hrozbu skutečně silného zemětřesení ale eliminovat nedokáže. Navíc podle odborníků platí, že čím delší je časový odstup mezi zemětřeseními, tím silnější a ničivější jsou.

TIP: Překvapení pro geology: V jižní Kalifornii se objevil zbrusu nový tektonický zlom

Víme, že tato jižní část zlomu San Andreas již nashromáždila dostatek tektonického pnutí, aby vyvolala velmi silné otřesy,obává se Hill. „Rovněž víme, že jde o oblast s největším seismickým rizikem v celé Kalifornii, protože může dojít k devastujícím škodám v metropolitní oblasti Los Angeles.Scénář známý jako „ShakeOut“ předpovídá zemětřesení s magnitudou 7,8 Mw, které by znamenalo až dva tisíce mrtvých a až 50 tisíc zraněných. Pokud by bylo zemětřesení ještě silnější, uvedená čísla mohou být mnohem vyšší.