K čemu sloužilo Foucaultovo kyvadlo?

15.05.2021 - Michal Švanda

Foucaultův experiment přinesl první důkaz otáčení Země kolem své osy. Víte, v čem experiment spočíval?


Reklama

Foucaultovo kyvadlo, pojmenované po svém konstruktérovi J. B. Léonu Foucaultovi, představuje experiment přímo dokazující, že se Země otáčí kolem své osy. V době jeho objevu, v polovině 19. století, bylo sice víc než jasné, že naše planeta rotuje, ale kyvadlo se stalo prvním jasně viditelným důkazem. Zdálo by se, že lepší potvrzení spočívá ve střídání dne a noci nebo v otáčení oblohy. Musíme se však vrátit do vzdálenější minulosti a vzpomenout si, že zmíněné jevy lze snadno vysvětlit jako otáčení sféry Slunce a hvězd vůči nehybné Zemi.

TIP: Kdy přestane Polárka ukazovat sever?

Původní Foucaultovo kyvadlo instalované v Paříži vážilo 28 kg a viselo na 61 metrů dlouhém laně. Z hrotu se sypal písek, jeden kyv trval 16 sekund. Písek kreslil na podlahu trajektorii kyvadla a na první pohled bylo vidět, jak se rovina kyvu stáčí. Jde o důsledek působení Coriolisovy síly, neboť zvolená vztažná soustava (Země) není v důsledku zemské rotace inerciální. Dokonale zkonstruované Foucaultovo kyvadlo si zachovává rovinu kyvu v inerciální soustavě, pod touto rovinou se však otáčí Země. Proto vypadávající písek vykresloval na podlaze rozetu. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda
Vesmír

Udržování podmořských ropovodů s využitím lidské síly stojí víc než dva miliony korun za jediný den. V blízké budoucnosti by je však mohly značně urychlit a zlevnit autonomní drony.

Zajímavosti

Finští vojáci přeházejí sovětskou hranici poblíž Tohmajärvi v létě 1941. Helsinky deklarovali svoji účast ve válce jako obrannou.

Válka

Jednáte pomalu!

freska Ježíše
kde: Španělsko | kdy: 2012

Freska Ecce homo, kterou v kostelíku nedaleko španělské Zaragozy před více než sto lety vytvořil Elías García Martínez, postupně „opadávala“ vinou vlhkosti. Ministerstvo kultury ji sice hodlalo nechat zrestaurovat, ale v porovnání s tamní důchodkyní Cecilií Giménezovou jednalo příliš pomalu: Vitální osmdesátnice vzala dílo do vlastních rukou a pohřbila historickou malbu pod nánosy nové barvy. Výsledek jejího snažení připomíná mazanici malého dítěte, které si hraje s pastelkami. Památku sice původně čekala oprava, ale z poničeného Ježíše se stala internetová senzace a do města kvůli němu proudí davy turistů – takže zatím zůstává ve zbídačeném stavu.

Revue
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907