Exoplaneta K2-33b je možná jedním z nejmladších světů, jaký jsme kdy objevili

06.07.2016 - Stanislav Mihulka

Země je z pohledu vesmíru velmi mladá - podle vědců vznikla před 4,5 miliardami let. Nově objevený superneptun K2-33b je z tohoto pohledu učiněné nemluvně

Planeta K2-33b, objevená vesmírným dalekohledem Kepler, je superneptun, který obíhá hvězdu vzdálenou 500 světelných let. Jeden oběh ji trvá pouhých 5,4 dní a je ke své hvězdě dvacetkrát blíže než Země Slunci, takže procházka po jejím povrchu bez mohutného skafandru by nebyla nic příjemného.

Takových pekelných planet je celá řada, většina z nich je ale středního věku, tedy miliardy let staré. K2-33b je ale výjimečná - exoplaneta K2-33b je totiž podle vědců stará pouhých 5 až 10 milionů let. V porovnání s naší planetou tak jde o vesmírné nemluvně - stáří Země vědci odhadují na 4,5 miliardy let. Takto mladá planeta tak nabízí unikátní příležitost pochopit zákonitosti vzniku a vývoje planet v planetárních systémech.

TIP: Překvapení v planetárním systému: Obří planeta u příliš mladé hvězdy

K2-33b je vzhledem ke svému stáří a velikosti zajímavá i z jiného ohledu. Není totiž úplně jasné, kde se tak velká a přitom tak mladá planeta vzala. Nejpřirozenějším vysvětlením, které se nabízí je, že jde o cestovatele z jiných koutů vesmíru. Podle vědců to ale vypadá, že jejím rodištěm je prostor okolo současné mateřské hvězdy.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL-Caltech