Kawasaki Corleo: Robotický hřebec jako vize nové mobility

Japonská firma Kawasaki představila koncept robotického koně, který umí nejen rychle běhat, ale také zdolávat příkré srázy a skaliska. Jestli se však skutečně dočká reálné produkce, to teprve zjistíme.

26.06.2025 - David Bimka


Počátkem dubna na výstavě Expo v japonské Ósace prezentoval výrobce motorek Kawasaki nové video: Okamžitě se přitom stalo virálním a mnohé nadšence techniky doslova přibilo k obrazovkám. Ukazuje jezdce řídícího mechanického „koně“, ačkoliv pohyby stroje možná víc připomínají hbitého medvěda než elegantního sudokopytníka. Každopádně na videu zdolává spolu s jezdcem prudké kopce a skáče přes široké trhliny. 

Zjevný fakt, že jde o počítačem generovaný klip, a nikoliv o reálné záběry, nijak nesnižuje „wow“ efekt. Na rozdíl od prostých filmových fantazií, jaké může vytvářet kterýkoliv nadaný počítačový grafik, má totiž firma Kawasaki reálný potenciál uvést podobného robota do života. 

Skutečně funkční?

Může mechanický robokůň opravdu fungovat? Vzhledem k ohromným pokrokům, jakých robotika za uplynulých pět let dosáhla, by odpověď mohla znít „ano“. Poslední videa zveřejněná americkou firmou Boston Dynamics ukazují humanoidní roboty, kteří umějí nejen běhat, ale také skákat salta a plně se stabilizovat i po dopadu na nerovný terén. Dnes již ikonický robopes Spot dávno přešel z fáze vývoje do praxe a využívají ho mimo jiné záchranáři. Několik exemplářů přitom slouží také v ukrajinské armádě, kde se testuje jejich schopnost doručovat munici pro malé zbraně pod nepřátelskou palbou.

Zvládne však čtyřnohý robot unést například stokilového člověka? Víme jistě, že ano. Zmíněná společnost Boston Dynamics už v roce 2005 odhalila prototyp LS3 přezdívaný BigDog o velikosti muly, jenž se v roce 2011 dočkal významného zdokonalení: Dokázal tak unést až 150 kilogramů v obtížném terénu na vzdálenost 32 kilometrů, a přitom se vyškrábat i do kopce – ačkoliv nutno přiznat, že dost nemotorně. Do výbavy americké armády se přesto nakonec nedostal, neboť dieselový motor o 11 kW byl slyšet na stovky metrů, což není v bojových podmínkách právě ideální.

Nejistá budoucnost

Kawasaki Corleo, jak se nový koncept jmenuje, by mohl být výrazně tišší. Pohánět ho má zbrusu nový vodíkový motor, který firma vyvíjí pro příští generaci svých motorek. Co se týká jeho technických detailů, výrobce na svých stránkách prezentuje pouze hrubou vizualizaci. Pokud by však model dospěl až do výroby, mohl by sloužit právě pro Corleo.

Vodíkové motory přitom teoreticky mohou vyřešit zásadní problém, jímž trpí všichni „chodící“ roboti – a sice mimořádnou energetickou náročnost pohybu, kterou stále relativně nízká kapacita lithiových baterií nedokáže pokrýt na delších trasách. Vzniká tím ovšem komplikace jiného rázu, konkrétně logistika doplňování palivových článků, která v podstatě neexistuje a nejspíš nikdy existovat nebude. V globálním měřítku totiž vodík svůj boj s lithiem prohrál: Zhruba ze 75 milionů loni vyrobených vozů bylo asi 17 milionů elektrických, zatímco v případě vodíkových aut se odhady pohybují mezi šesti a deseti tisíci kusy. 

Existuje tedy šance, že se na Corleu někdy svezeme? Výrobce možná povzbudí všeobecné nadšení v dalším vývoji. Navíc kdo jiný by mohl podobný projekt dotáhnout do konce než firma, jež současně produkuje motorky i průmyslové roboty? Kawasaki nicméně drží veškeré detaily pod pokličkou, přičemž neznáme ani případný rozpočet projektu. Zůstává tak nejasné, nakolik šlo o reálný záměr a nakolik o pouhý zdařilý marketingový tah. Snít o dramatické jízdě každopádně můžeme už nyní… 


Další články v sekci