Neúnavný robopes Spot má nový úkol: Bude chránit dávné Pompeje

Čtyřnohý robot Spot od Boston Dynamics nabízí své schopnosti při průzkumu a ochraně slavného města pod Vesuvem

03.04.2022 - Stanislav Mihulka

V roce 2016 představili inženýři společnosti Boston Dynamics čtyřnohého robota jménem Spot. Původní verze počítala s primárním nasazením během pátracích a záchranných misí, které jsou nebezpečné či komplikované pro lidské záchranáře. Od té doby uplynulo šest let a ze Spota se stal opravdový přítel člověka.

Žlutočerní roboti se již objevili na řadě pozoruhodných míst. Pomáhali například na kosmodromu Boca Chica společnosti SpaceX při nehodě s kapalným dusíkem nebo při mapování radioaktivního záření v Černobylské jaderné elektrárně.

Robotický strážce Pompejí

Přednosti tohoto robota zaujaly vedení Archeologického parku Pompeje. Rozhodli se pověřit Spota hlídáním slavné a nesmírně cenné archeologické lokality planetárního významu.

Pompeje jsou totiž cílem řady ilegálních aktivit. Zaměřují se na ně vykradači památek, kteří v zde hloubí tunely pochybné konstrukce. Pohyb v těchto tunelech je pro lidi velice riskantní, ovšem drsný robotický pes by si v těchto místech měl snadno poradit. Spot je již na místě a účastní se úvodních testů.

TIP: Robopasáček: Čtyřnozí roboti Spot dostali dálkové ovládání a mohou pást ovce

V Pompejích souběžně probíhají experimenty s jiným technologickým zázrakem – létajícím laserovým skenerem Leica BLK2FLY, speciálním dronem, který autonomně pořizuje 3D snímky prostředí. Robopes Spot může v Pompejích využívat vlastní autonomní laserový skener, nicméně počítá se i spoluprací s tímto létajícím parťákem.