Každodenní vystavení modrému svitu obrazovek urychluje stárnutí

20.10.2019 - Stanislav Mihulka

Modré světlo z LED diod zřejmě muškám poškozuje sítnici a mozek. Co asi dělá s lidmi?

<p>Co lidem způsobí celoživotní osvětlení elektronikou?</p>

Co lidem způsobí celoživotní osvětlení elektronikou?

Podle nového výzkumu amerických odborníků některé zdroje světla, které dnes hojně používáme, přinášejí zdravotní rizika. Vědci zkoumali mušky octomilky, které denně vystavovali po 12 hodin účinkům modrého světla LED diod. Takové záření přitom odpovídá svitu obrazovek elektronických zařízení, jako jsou notebooky, chytré telefony nebo tablety. Chování mušek pak porovnávali s octomilkami, které byly vystavovány běžnému osvětlení.

TIP: Nizozemské město zavádí červené osvětlení, které je vhodné pro netopýry

Výsledky výzkumu ukázaly, že dlouhodobé vystavení modrému LED osvětlení u octomilek urychluje stárnutí. Octomilky měly poškozené buňky sítnice a také mozkové buňky. Modré osvětlení přitom poškodilo mozek i mutantním octomilkám, které vůbec neměly oči.

Pokud jde o lidi, náš život je o tolik delší, než život octomilek, že zatím nevíme, jak celoživotní osvícení modrými LED diodami může zasáhnout lidské zdraví. Vědci a lékaři to ale nepochybně budou sledovat.