Kde sehnat nová antibiotika? V krvi draků z ostrova Komodo!

20.04.2017 - Stanislav Mihulka

Dračí krev má mocné účinky. Funguje proti nepříjemným bakteriím

Varan Tujah -<p>Varan komodský jménem Tujah se stal dobrovolníkem, který poskytl krev pro výzkum</p>
Varan Tujah -

Bakterie jsou stále odolnější vůči antibiotikům a nám se krátí čas. Musíme co nejrychleji hledat nové typy antibiotiky i jiné léčebné postupy, které bychom mohli proti bakteriím použít.

Američtí vědci hledají nová antibiotika i u bájných nestvůr. Objevili totiž slibnou látku se silnými antibakteriálními účinky v krvi draků našeho světa, tedy velkých a dravých varanů komodských.

Účinky dračí krve

Když vyrobili syntetickou verzi této látky, kterou nazvali DRGN-1, tak ji vyzkoušeli na myších nakažených dvěma typy nebezpečných bakterií. Experimenty ukázaly, že „dračí krev“ má tři velmi užitečná vlastnosti: 1. dokáže proděravět buněčnou stěnu bakterií různého druhu, 2. rozpouští biofilmy, proteinové povlaky, jimiž se chrání kolonie bakterií a také 3. podporuje hojení poškozené tkáně.

TIP: Nebezpečí roste: V roce 2050 zabijí rezistentní bakterie 10 milionů lidí ročně

Vědce k výzkumu inspirovala nápadná odolnost varanů. Přežívají totiž devastující zranění, jako jsou ztráty končetin, aniž by se jim do takových ran dostávala infekce. Jak je vidět, dračí krev má svou moc.

NY Times