Když jde o záchranu planety, jsou žížaly důležitější než pandy

05.04.2017 - Stanislav Mihulka

Kdyby zmizely pandy, bylo by to velmi smutné. Pokud by ale vymřely žížaly, vedlo by to k rozvrácení přírodních ekosystémů i celého zemědělství

Ne všichni živočichové jsou stejně přitažliví pro ochranu přírody. Gorily, tygři anebo pandy jsou velká, vzácná a velmi charizmatická stvoření, která se dobře vyjímají na logu kampaně za ochranu přírody.

TIP: Pandám se blýská na lepší časy: Už nepatří mezi kriticky ohrožené druhy

Jenže často jsou běžné, malé a nepříliš atraktivní druhy ve skutečnosti pro ochranu přírody mnohem důležitější. Charles Darwin tohle rozeznal u žížal, které si oblíbil a studoval je téměř 40 let.

Žížaly jsou klíčové

Odborníci řadí žížaly mezi nejvlivnější živočichy této planety. Patří mezi takzvané klíčové druhy (anglicky keystone species), na jejichž přítomnosti závisí celé ekosystémy. Žížaly totiž svým neúnavným vrtáním velmi silně ovlivňují fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půd. Zároveň jsou také významným zdrojem potravy pro řadu větších živočichů.