Když se hnojí hudbou: Může mít hudba vliv na produkci rýže? V Číně prý ano!

Je možné pomocí hudby zvýšit produkci rýže? A mají rostliny raději klidné melodie, nebo metal? Čínští farmáři přišli se zjištěním, které zcela jistě vyvolá spory

03.11.2017 - Zuzana Teličková

Čínští zemědělci z provincie Fu-ťien tvrdí, že buddhistická hudba podporuje růst rýže. Poté co na polích ve vesnici Liang-šan instalovali pět set reproduktorů ve tvaru lotosového květu, zvýšila se produkce o 15 %. Díky uklidňujícím mantrám, které nyní na rýžovištích znějí, jsou prý větší i jednotlivá zrna životně důležité plodiny.

Neexistuje vědecky podložená studie, která by uspokojivě vysvětlovala účinek hudby na rostliny, ale čínští výzkumníci ze zemědělské univerzity experiment podpořili. Podle nich určité zvukové vlny – jako ty, které vytvářejí rytmické zpěvy manter – mohou stimulovat póry na listech tak, že začnou přijímat více slunečních paprsků.

„Růstu pomáhá jedině pozitivní hudba, zatímco například rock by ho pravděpodobně zpomalil,“ vysvětluje jeden z místních zemědělců. S jeho tvrzením však nemusí souhlasit každý. Známý britský zahradník Chris Beardshaw například před časem prohlásil, že jeho rostliny kvetou lépe po pořádné dávce heavy metalu. Skladby skupiny Black Sabbath způsobily prý v jeho skleníku doslova zázraky.

Global Times, BBC, 100+1 zahraniční zajímavost