Když se potkani naučí řídit, zlepší to jejich duševní pohodu

24.10.2019 - Stanislav Mihulka

Experiment s potkany řidiči potvrdil, že prostředí bohaté na podněty podporuje duševní schopnosti

<p>Laboratorní potkani jsou zdatní řidiči. S pomocí vozítek si v experimentu opatřovali pamlsky.</p>

Američtí neurovědci naučili laboratorní potkany řídit jednoduchá vozítka. Na první pohled poněkud bláznivý experiment měl své racionální a ryze vědecké opodstatnění – výzkum měl poodhalit vztah mezi podněty prostředí a fungováním mozku.

Badatelé tímto rozverným experimentem prokázali, že prostředí bohaté na podněty může zlepšit pokročilé funkce mozku, včetně zvládání složitých úkonů. Rovněž zjistili, že dosažení pokročilé úrovně v něčem hodně komplikovaném, což pro potkany řízení dopravního prostředku jistě je, přináší snížení úrovně stresu a zlepšení duševní pohody.

TIP: I potkani jsou lechtiví: Ale jenom když na to mají náladu

Experiment s řidiči potkany ukazuje, že když se živočich pohybuje ve složitém prostředí s mnoha podněty, lépe se učí složité věci, jako je třeba řízení vozidla. Vše nasvědčuje tomu, že mozek je do značné míry tvárný orgán, na jehož výkonu se podílejí dosavadní prožitky i prostředí, v němž se jeho majitel pohybuje. Plyne z toho poučení, že bychom měli vyhledávat nové výzvy a oživovat svůj životní styl, protože je to přínosné pro duševní výkony i naši pohodu.

• Zdroj fotografií: Kelly Lambert / University of Richmond