Kolik typů černých děr existuje? Jak se liší?

11.06.2016 - František Martinek

Termínem „černá díra“ označujeme vesmírný objekt, jehož hmotnost se soustředí v malém objemu a jehož gravitace je natolik silná, že nedovolí uniknout ani záření (světlu). Prvotní – primordiální – černé díry jsou miniaturní černé díry s mnohem nižší hmotností než Slunce a podle současné teorie mohly vzniknout v raných fázích vývoje kosmu. Tento typ se však zatím nepodařilo objevit.

Nejrozšířenější jsou černé díry hvězdného typu. Formují se v závěrečné fázi vývoje stálic (po explozi supernovy a zhroucení jádra), jejichž hmotnost přesahuje 25 sluncí. Zatím nejtěžší hvězdnou černou díru detekovali astronomové v galaxii M33 v souhvězdí Trojúhelníku – její hmotnost určili na 15,7 sluncí.

Mnohonásobně větší jsou tzv. superhmotné černé díry v jádrech galaxií: můžeme říct, že čím větší hvězdný ostrov, tím větší černá díra leží v jeho centru. Hmotnost těchto gigantů postupně roste s tím, jak se krmí hmotou ze svého okolí. Rovněž Mléčná dráha hostí černou díru, jejíž hmotnost se odhaduje na čtyři miliony sluncí. Jedna z nejhmotnějších černých děr tohoto typu se pak nachází v galaxii NGC 1277 – podle odhadů dosahuje hmotnosti 17 miliard sluncí a 11násobku rozměru celé Sluneční soustavy.

Tajemství vesmíru 10/2015