Kolonie na Marsu by mohla být továrnou na vodík pro lety Sluneční soustavou

02.11.2021 - Stanislav Mihulka

Ekonomiku rudé planety by mohla pohánět těžba vodíku. O tuto surovinu je velký zájem a do budoucna by mohl ještě růst

<p>Pozemská kolonie na Marsu mohla vyrábět vodík. Ten by mohl sloužit nejen jako raketové palivo.</p>

Pokud se nezhroutí pozemské úsilí v dobývání vesmíru, během příštích desetiletí by měla vzniknout na rudé planetě lidská kolonie. Může mít rozmanité využití, od výzkumné stanice, přes těžařskou základnu až po nové sídlo, vzdálené od pozemských zmatků. Jak ale upozorňuje Mikhail Shubov z americké University of Massachusetts, taková kolonie může být cenná pro vznikající vesmírnou ekonomiku.

Podle Shubova by kolonie na Marsu mohla vyrábět vodík. Ten by mohl sloužit nejen jako raketové palivo, zároveň by mohl posloužit v řadě dalších využití. Vodík je sice nejjednodušší a nejběžnější prvek ve vesmíru, ve Sluneční soustavě ho ale není úplně jednoduché získat. Velké množství vodíku se například nachází na Jupiteru, kvůli drtivé gravitační přitažlivosti plynného obra je ale obtížně dostupný.

Vodík rudé planety

Určité množství vodíku lze nalézt i na planetkách, jeho množství by ale nejspíš nestačilo na zásobování budoucích uvažovaných aktivit ve Sluneční soustavě. Přijatelným kompromisem mezi Jupiterem a planetkami by mohl být Mars. Na rudé planetě jsou nějaké zásoby vodíku a její přitažlivost je podstatně menší než pozemská.

TIP: Krev, pot a slzy se mohou stát důležitým stavebním materiálem na Marsu

Vodík se na Marsu vyskytuje především v molekulách vody. Je možné ho relativně snadno získat prostřednictvím elektrolýzy, tedy jednoduché reakce, která v podstatě vyžaduje jen dostatek energie. Vedlejším produktem by přitom byl kyslík, který by rovněž nalezl využití. Ačkoliv to na první pohled nevypadá, podle satelitních měření je na povrchu Marsu či blízko pod povrchem asi 5 milionů kilometrů krychlových ledu. Budoucí kolonisté tak budou mít zřejmě spoustu práce.