Konec na dohled: Nadchází čas na poslední sbohem pro teleskop Kepler

11.07.2018 - Stanislav Mihulka

Nesmírně úspěšný americký lovec exoplanet Kepler se přiblížil k definitivnímu konci své mise

<p>Mise teleskopu Kepler odpočítává poslední měsíce, možná týdny</p>

Mise teleskopu Kepler odpočítává poslední měsíce, možná týdny

Bez vesmírného teleskopu Kepler by naše poznání exoplanet bylo stále ještě v plenkách. Jen málokterý přístroj v poslední době tolik rozšířil vědomosti o vesmíru, jako právě tento teleskop americké NASA. A mise teleskopu Kepler bohužel zvolna končí.

V posledních měsících se objevovaly informace o tom, že teleskopu dochází palivo. Před pár dny se operátoři mise Kepler dozvěděli, že zásoby paliva v nádržích vesmírného teleskopu poklesly na velice nízkou úroveň. NASA proto uvedla teleskop Kepler do stavu hibernace, v němž se připravuje na přenos dat, získaných během nejnovější série pozorování.

Byla to v pořadí již 18. pozorovací kampaň, která probíhala od letošního 12. května. Kepler během této doby sledoval oblast oblohy v souhvězdí Raka, kde pátral po exoplanetách již v roce 2015. Opětovné pozorování umožní potvrzení objevených exoplanet v tomto prostoru.

Poslední akce teleskopu Kepler

Při vysílání dat musí být Kepler natočený anténou směrem k Zemi. Přenos dat má nejvyšší prioritu, takže teleskop je teď „zaparkovaný“ ve stavu, při němž nepotřebuje žádné palivo. Operátoři budou čekat do 2. srpna, až budou moci využít přidělený čas na síti Deep Space Network, pomocí které si data z teleskopu stáhnou. V ten den se Kepler natočí do správné polohy a všichni budou doufat, že mu na to vystačí palivo.

TIP: Šest let výzkumu sondy Kepler: Od úspěchu k úspěchu

Pokud Kepler přenos dat zvládne a stále ještě bude mít nějaké palivo, 6. srpna teleskop zahájí další, tedy 19. pozorovací kampaň. Ta pak bude zřejmě pokračovat až do vyčerpání zásob paliva. Navzdory očekávanému konci teleskopu budou odborníci zpracovávat unikátní soubor dat z Kepleru asi ještě hodně dlouho. O nové objevy exoplanet a dalších zajímavých vesmírných jevů tedy ještě rozhodně nepřijdeme.

IFL Science / NASA