Konec Nefritového králíka: Čínský lunární rover je po 31 měsících definitivně mrtvý

16.08.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Čínský rover Yutu pracoval na Měsíci desetkrát déle, než se původně čekalo

Měsíc je teď zase o něco více pustý. Podle zprávy čínské vládní agentury pro vědu, technologii a průmysl v národní obraně SASTIND ukončil čínský lunární rover Yutu, přezdívaný Nefritový králík, nejspíše už definitivně svou činnost po 31 měsících na povrchu Měsíce.

Šestikolový rover o váze 140 kg, který byl součástí mise Čchang-e 3, přistál na Měsíci 14. prosince 2013, v severozápadní části Moře dešťů (Mare Imbrium). Jeho životnost byla původně odhadována na 3 měsíce, vydržel tedy desetkrát déle.

Nejdéle fungující rover na Měsíci

Nefritového králíka pronásledovaly technické obtíže a už v únoru 2014 ho označili za mrtvého. Ukázalo se ale, že má tuhý kořínek. V říjnu 2015 byl rover Yutu prohlášen za nejdéle fungující rover na Měsíci a od té doby svůj rekord zvyšoval.

TIP: Čínský rover Nefritový králík trpí nespecifikovanými potížemi

Podle agentury SASTIND přispěla data roveru ke vzniku více než 100 vědeckých článků o Měsíci. Čína teď hodlá v průzkumu Měsíce pokračovat. V Moři dešťů stále funguje přistávací modul Nefritového králíka vybavený robotickým teleskopem a příští rok by Čína chtěla poslat sondu pro vzorky měsíčních hornin, které pak dopraví zpátky na Zemi.

• Zdroj fotografií: CNAS / CLEP