Konečně důkaz: Vědci potvrdili, že objekty nelze zmrazit na absolutní nulu

27.03.2017 - Stanislav Mihulka

Po více než sto letech se vědcům podařilo prokázat, že objekty není možné absolutně zmrazit, pokud máme jenom konečný čas a prostředky

Zmrazená bublina -<p>Ani bublinu nelze zmrazit na absolutní nulu</p>
Zmrazená bublina -

Ani bublinu nelze zmrazit na absolutní nulu

Chemik Walther Nernst už v roce 1912 prohlásil, že objekty není možné zchladit až na absolutní nulu (přibližně mínus – 273,15 stupňů Celsia), pokud máme k dispozici konečný čas a prostředky. Tento princip se stal součástí třetího termodynamického zákona, který popisuje chování látek v blízkosti absolutní nulové teploty. Až doposud ale nikdo toto tvrzení nedokázal, ani neodvodil z prvního a druhého zákona termodynamiky.

TIP: Kvantová fyzika se nezapřela. Shluk atomů může být chladný i horký zároveň

Fyzici University College of London teď jako první v historii odvodili třetí termodynamický zákon z prvních dvou. Po déle než sto letech konečně dokázali, že objekty skutečně není možné zmrazit na absolutní nulu. Přelomový důkaz bude mít i praktické dopady. Lepší porozumění procesu chlazení umožní vylepšit stávající metody a postupy zmrazování.

Phys.org, Nature Communications