Konečně na orbitě: Startup Astra napočtvrté uspěl s letem na oběžnou dráhu

22.11.2021 - Stanislav Mihulka

Malá nosná raketa startupu Astra úspěšně dopravila simulovaný náklad na oběžnou dráhu ve výšce 500 kilometrů

<p>Sobotní start rakety Astra LV0007.</p>

Sobotní start rakety Astra LV0007.

Pokud jde o lety na orbitu, v dnešní době se pozornost veřejnosti upírá i na sympatické startupy, které vyvíjejí menší nosné rakety pro levnější vynášení nákladu na oběžnou dráhu. Jedním z nich je americký startup Astra, založený v roce 2016, který usiluje získat podstatnou část trhu s vynášením malých satelitů. Velkou výhodou Astry je velká flexibilita jejich startovacího zařízení. Je možné ho celé přesouvat v pouhých několika standardních kontejnerech.

Startup spolupracuje s NASA a také se jim již podařilo sehnat několik zajímavých zákazníků. Je mezi nimi například americká společnost Planet, která momentálně provozuje největší flotilu satelitů pro pozorování Země. Další nezbytným krokem v plánech Astry byl úspěšný let na oběžnou dráhu. Ukázalo se ale, že to nebude tak snadné.

Tři neúspěchy za sebou

Poprvé se o to Astra pokusila v září 2020. Let rakety ale skončil brzy po startu, kvůli problémům s naváděcím systémem. O tři měsíce později se při druhém pokusu raketa sice dostala do vesmíru, ale došlo ji palivo, jen několik sekund před tím, než dosáhla potřebné orbitální rychlosti. Třetí pokus Astry letos v srpnu jim přinesl nechtěnou celosvětovou popularitu, když se nosná raketa nejprve vydala na cestu nikoliv vzhůru, ale vodorovným směrem, a let byl po pár minutách zrušen.

TIP: První orbitální test startupu Astra selhal během letu 1. stupně rakety

Napočtvrté se Astra konečně dočkala. Stejně jako v předchozích případech se 13metrová raketa, označená jako LV0007, vznesla z amerického kosmodromu Pacific Spaceport Complex na ostrově Kodiak na Aljašce. Šlo o testovací let pro účely americké armády, se simulovaným nákladem. Po 9 minutách letu se náklad mise úspěšně dostal na oběžnou dráhu ve výšce 500 kilometrů. Pro Astru jde o velký úspěch, na který by rádi brzy navázali dalšími lety na orbitu.